Ylen verkkosivuilla oli 22.5.2019 juttu tuotteiden hiilijalanjäljestä otsikolla ”Turhaa viherpiipertäjien hömpötystä”- kaikki eivät halua tietää ostostensa hiilijalanjälkeä, ja tutkija kertoo miksi.
Ylen verkkokyselyn mukaan yli 60 prosenttia ei pitänyt hiilimerkintää tarpeellisena. Hiilimerkintä kertoo kuinka paljon tuote saastuttaa ilmastoa.
Kuitenkin viimeisen nuorisobarometrin mukaan huoli ilmastonmuutoksesta on kasvanut jyrkästi ja nuoret pyrkivät vaikuttamaan asioihin ostopäätösten avulla. Arvopohjaisten ostosten määrä on noussut rajusti nuorten keskuudessa. Milleniaalit jättävät ajokortin ajamatta, lihan sijasta suositaan kasviksia ja he valitsevat muovikassin sijaan toisen vaihtoehdon. Kuluttajan vaikuttamisen tarve lisääntyy kaikissa ikäryhmissä, mutta esimerkiksi pakkausten osalta tutkittua tietoa ostopäätösten pohjaksi on vähän saatavilla.
Noin 70 % pakkaamisesta tehdään elintarviketeollisuudessa. Joidenkin tutkimusten mukaan maailmaan tuotetusta ruoasta yli 30 % menee eri syistä hävikkiin. Elintarvikkeissa pakkausten osuus kokonaisympäristövaikutuksista on tutkimusten mukaan erittäin pieni – noin 1–2 %. Hyvä pakkaus lisää elintarvikkeen säilyvyyttä, vähentää ruokahävikkiä, on kierrätettävissä ja voidaan parhaassa tapauksessa käyttää uudestaan materiaalina.
Olen toiminut yli 20 vuotta pakkausalalla; viime vuodet myös pakkausten kuluttajatutkimuksen parissa. Ruokakaupan hyllyn edessä minulta menee sormi kuitenkin suuhun. Miten valitsen ympäristön kannalta hyvin pakatun elintarvikkeen? Kuluttajalla ei ole ostopäätöstä tehdessään tietoa siitä, mikä on pakkauksen ympäristövaikutus. Tämä on mielestäni selkeä puute.
On selvää, että teollisuus, päättäjät ja kuluttajat haluavat suojella ympäristöä kokonaisvaltaisesti. Hiilimerkintä kuitenkin ottaa kantaa ainoastaan itse tuotteen ilmastovaikutuksiin. Tarvitaan helposti ymmärrettävä pakkausten ympäristömittari, joka perustuisi pakkauksen koko elinkaaren ympäristövaikutusten arviointiin ja sen elintarviketta suojaaviin ominaisuuksiin. Menetelmiä löytyy, niitä pitäisi vaan yhdistellä. Tällaiselle mittarille voisi olla kysyntää myös maailmalla.
Kai Tornikoski